Crossmediale communicatie dus. Een vorm van communicatie waarbij de boodschap via verschillende kanalen en media wordt overgebracht. Dit kan bijvoorbeeld zijn via televisie, radio, printmedia, online media en sociale media.

Foto door Madison Inouye op Pexels.com

Klinkt goed Cindy, maar wat heb ik eraan?

De voordelen van crossmediale communicatie zijn dat de boodschap op verschillende manieren kan worden overgebracht, wat de kans vergroot dat de boodschap wordt ontvangen door de doelgroep. Bovendien kan de boodschap op een aanvullende manier worden versterkt door het gebruik van verschillende media.

Een voorbeeld

Denk maar eens aan een reclamecampagne voor een nieuw product. De campagne kan worden uitgezonden op tv, gepromoot worden op sociale media en aanbevolen worden door influencers, terwijl er tegelijkertijd ook advertenties in tijdschriften worden geplaatst én er banneradvertenties voor het product op websites worden weergegeven.

Waar moet je rekening mee houden?

Het is belangrijk om bij het ontwerpen van een crossmediale campagne rekening te houden met het feit dat verschillende media verschillende kenmerken hebben en daarom op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om een tekstuele boodschap die bedoeld is om te worden gelezen, in een televisiecommercial te verwerken. Ook is het belangrijk goed je doelgroep voor ogen te hebben. Op welke manier komen zij aan hun informatie?

In het tijdperk van digitale media is crossmediale communicatie steeds belangrijker geworden. Door het gebruik van verschillende media kan de boodschap op een efficiëntere manier bij de doelgroep worden gebracht en kan de impact van de boodschap worden vergroot. Het is daarom aan te raden om bij het ontwerpen van een communicatiestrategie rekening te houden met de mogelijkheden die crossmediale communicatie biedt.

Heb jij hulp nodig om crossmediale communicatie in te zetten voor je bedrijf? Bel mij gerust, ik denk graag met je mee.